3つのベル飾
(原爆ドーム)
広島県産業奨励館
原爆ドームに残された3つ並んだベルの様に見える飾りに注目したい。これを『3つのベル飾』と命名する。私は『3つのベル飾』の原型が必ず、ヤンレツルの住んでいたプラハやヨーロッパの建物に必ず存在すると考え、プラハに飛んだ。すると、その原型と思われるものが存在した。
ヤンレツルは、ヨーロッパのこの原型を進化させて、広島県産業奨励館に新たなデザインクラスタ『3つのベル飾』として設計したとの仮説を立てたのでここに紹介する。
私は広島県産業奨励館を直接見たことのある人の意見、関連の資料、現地調査、建築学的な考察等を基に、広島県産業奨励館のCGによる再現をした経験がある。
この再現は、私とヤンレツルとの対話のようであった。その対話から導いた結論があるのでそれを紹介する。
この『3つのベル飾』は、
ヤンレツルが神がかり的に広島県産業奨励館に刻み込んだ平和の象徴としか言いようがない。
『3つのベル飾』はデザインクラスタ(デザインの集合体)
松塚 展門
“Three Bells Decoration”
(Atomic Bomb Dome)
Hiroshima Industrial Promotion Hall
We would like to draw attention to the decoration left on the A-bomb Dome, which looks like three bells in a row. I call it “Three Bells Decoration”.
I flew to Prague, believing that the prototype of the “Three Bells Decoration” must exist in Prague, where Jan Letzel lived, or in some other building in Europe. I flew to Prague, where I found what I thought to be the prototype.
I have come up with the hypothesis that Jan Letzel evolved this European prototype and designed a new design cluster, the “Three Bells Decoration” for the Hiroshima Industrial Promotion Hall, which I present here.
Based on the opinions of those who have seen the Hiroshima Industrial Promotion Hall firsthand, related documents, field surveys, and architectural considerations, I have had the experience of creating a computer-graphic reproduction of the Hiroshima Industrial Promotion Hall.
This reproduction was like a dialogue between Jan Letzel and myself. I would like to share with you some of the conclusions I drew from this dialogue.
”Three Bells Decoration” can only be described as a symbol of peace that Jan Letzel has inscribed on the Hiroshima Industrial Promotion Hall in a divine way.
◆”Three Bells Decoration” is a design cluster.
Nobukado Matsutsuka
■原爆ドームの『3つのベル飾』
■”Three Bells Decoration” of The Atomic Bomb Dome
■プラハ、ヨーロッパの『3つのベル飾』の原型
■The Original Form of”Three Bells Decoration”in Prague and Europe.